Controle punten voor website optimalisatie

Checklist

Aandachtspunten bij website optimalisatieBij het optimaliseren van een website hanteert JDS ondermeer de volgende controlepunten:

  1. Bepaling van het doel van de website, bijvoorbeeld meer online verkopen.
  2. Welke zijn de zoekwoorden, die een bijdrage leveren aan het onder 1 bepaalde doel en dus hoog moeten gaan scoren.
  3. Bepaal uw niche met behulp van meervoudige woorden. De voordelen:
    • De kwaliteit van het bezoek neemt toe.
    • Website optimaliseren voor meervoudige zoekwoorden is eenvoudiger.
  4. Iedere websitepagina optimaliseren voor een set van eigen zoekwoorden, het liefst voor ieder keyword een eigen pagina.
  5. Trefwoorden/zoekwoorden dienen hoog in de broncode voor te komen.
  6. Streven naar een keyword density ten aanzien van de tekst in het body-gedeelte van de html-pagina van rond de 2%, in ieder geval hoger dan 1.5% en zeker niet hoger dan 15%.
  7. Zoekmachine overbodige zaken (zoals stylesheets en javascripts) worden in aparte files geplaatst.
  8. Gebruik de html-tags;
    • H1 zo snel mogelijk na de body-tag
    • H2 bijvoorbeeld voor kopjes van alinea’s
    • alt-tags in images (ongeveer 5 woorden, komt ook in Google image search)
    • title-tags in hyperlinks
  9. Gebruik voor website optimaliseren de volgende metatags;
    1. Title
      • iedere pagina een andere
      • 70 tot 100 karakters inclusief spaties
      • liever geen domeinnaam in Title
      • liever geen bedrijfsnaam in title
    2. Description
      • voor iedere pagina een andere description, anders wordt het als dubbele content gezien
      • Redelijk leesbare zin
      • 2 tot 30 woorden maximaal
      • 100 á 150 karakters maximaal
    3. Content-Language
      • bijvoorbeeld < meta http-equiv="Content-Language" content="nl">
    4. ROBOTS
      • bijvoorbeeld < meta name="ROBOTS" content="INDEX, FOLLOW">
  10. Maak een robots.txt file.
  11. Maak een sitemap.html
  12. Belangrijke keywords in de url van de betreffende pagina opnemen. Dit kan en/of de domeinnaam, directory of filenaam zijn.
  13. Gebruik de .htaccess file voor:
    • Redirect naar www
      RewriteEngine On
      RewriteCond %{HTTP_HOST} ^voorbeeld\.com [NC]
      RewriteRule ^(.*)$ http://www.voorbeeld.com/$1 [L,R=301]
    • Regelen van Error document
      ErrorDocument 404 /404.html
  14. Maak een favicon.ico.
  15. Maak een 404.html pagina.
  16. Zorg dat uw website gehost is op een server in het land, waar u in Google gevonden wilt worden.
  17. Vermijd dubbele content op de site.
  18. Valideer de site.
  19. Controleer de site op gebroken links. (Niet alleen in het kader van website optimalisatie maar ook voor de bezoekers)
  20. Variëren inbound links qua ankertekst.
  21. Zorg voor inbound links op gerelateerde sites.
  22. Zorg ook voor deeplinking.
  23. Meld de website aan bij de zoekmachines.
  24. Meld de website aan bij zoekdirectories, zoals DMOZ en startpagina.

Uw website optimaliseren?

neem vandaag nog contact op