Website optimaliseren; zoekwoorden bepalen

- alleen de juiste zoekwoorden converteren -

Het vinden van de juiste zoekwoorden

Website optimalisatie in de praktijk Aan de hand van een compleet uitgewerkt voorbeeld hoe zoekwoorden te bepalen wordt inzicht gegeven in het optimaliseren van een website. Als uitgangspunt hebben we deze site genomen die volledig nieuw is opgebouwd.

Doelstelling van de website

Website optimalisatie begin met doelstellingbepaling van de website.

Alle kennis op het gebied van website optimalisatie komt uit de praktijk. Doordat we succesvol waren met de posities van onze eigen sites in Google en andere zoekmachines worden we steeds vaker door derden benaderd voor het optimaliseren van hun website(s).

Om één en ander wat meer uitstraling te geven, cliënten van informatie te voorzien en omdat een firma, die websites optimaliseert in onze ogen ook gewoon een website moet hebben, was het idee voor jds een website te maken om diegenen te bereiken, die opzoek zijn naar iemand, die zijn of haar website een betere positie in de zoekresultaten van de zoekmachines kan bezorgen. Wij willen personen, bedrijven en verenigingen bereiken die:

De doelstelling van deze website: Zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken op het gebied van website optimalisatie.

Relevante zoekwoorden

Nu we weten wat we willen moeten we zien te achter halen welke zoekopdrachten potentiële klanten gebruiken. Om dit te doen beginnen we met een zoekwoorden brainstorm. Alles mag, later strepen we wel zoekwoorden weg.

Kennis, vrienden en collega's

Eerst hebben we een aantal vrienden gevraagd met welke zoekwoorden zij zouden zoeken als ze iemand zochten om hun website te laten optimaliseren voor de zoekmachines. Dit leverde het volgende rijtje op:

Zelf kennen we er natuurlijk ook nog wel een paar; SEO, Search Engine Optimization, Zoekmachine optimalisatie, internetmarketing enzovoort.

Zoekwoorden tools

De volgende stap is het testen en uitbreiden van de zoekwoorden met behulp van een keyword tool. Er zijn diverse keyword tools, wij gebruiken voornamelijk de keyword tool van Google welke u hier vindt: keyword tool Google. We gaan hier naar toe en vullen alle eerder gevonden zoekwoorden één voor één in. Vinken synoniemen aan en stellen de taal en het doelgebied in op Nederlands respectievelijk Nederland. Het resultaat laten we vervolgens sorteren op de kolom gemiddeld zoekvolume van hoog naar laag. Het volgende overzicht laat de resultaten zien voor het keyword "zoekmachine optimalisatie":

Overzicht uitkomst Google keyword tool voor het zoekwoord zoekmachine optimalisatie

We zien dat onze term zoekmachine optimalisatie in redelijk veel zoekopdrachten wordt gebruikt. De term zoekmachine marketing, die tot dusver nog niet in onze lijst staat, overigens nog meer. Wat ook interessant is zijn de variaties als "optimalisaties zoekmachines", "website zoekmachine optimalisatie" en "zoek machine optimalisatie" waarbij zoekmachine in dit geval niet aan elkaar maar los van elkaar wordt geschreven. Het tweede gedeelte dat Google laat zien zijn de aanvullende zoekwoorden:

aanverwante zoekwoorden

Interessant zijn termen als: betere positie zoekmachine, website optimalisatie en website promotie. De term, die bijna helemaal bovenaanstaat, te weten optimalisatie lijkt in eerste instantie wel aardig, maar is eigenlijk veel te breed. Om te beginnen is niet duidelijk wat voor soort optimalisatie de zoeker hier bedoelt en ten tweede zal een dergelijke algemene term bijzonder veel zoekresultaten genereren.

Omdat het vinden van de juiste keywords van cruciaal belang is wordt iedere tot dusver bekende zoekterm door de tool heen gehaald om te kijken naar mogelijke alternatieven. Denk hierbij aan: andere schrijfwijze, formulering en/of mogelijke synoniemen. Dit kost veel tijd maar zal op termijn zeker lonen doordat de juiste zoekwoorden de juiste bezoekers opleveren, te weten bezoekers die bijdragen aan het bereiken van onze doelstelling.

Uiteindelijk levert ons onderzoek naar relevante zoekwoorden de volgende lijst met keywords op:

De lijst is behoorlijk gegroeid. Veel zoekwoorden lijken op elkaar. Het is echter belangrijk zich te realiseren, dat zoekmachines andere resultaten kunnen tonen, als een bepaald woord in enkelvoud of meervoud, los of aan elkaar geschreven wordt. We houden daarom rekening met het feit, dat we de verschillende schrijfwijzen zullen moeten toepassen, om onze kansen te maximaliseren.

Selectie

Nadat u mogelijke keywords hebt bepaald is het zinvol de lijst neer te leggen, de doelstelling na te lezen en kritisch door te nemen welke zoektermen werkelijk een bijdrage aan het bereiken van de doelstelling hebben. De Engelse termen, die in de lijst worden genoemd zoals Search Engine Optimization vinden wij een typisch voorbeeld van vakjargon wat meer gebruikt zal worden door mensen die op zoek zijn naar informatie over zoekmachine optimalisatie en niet zozeer door mensen die op zoek zijn om dit uit te besteden. Internetmarketing is meer omvattend dan website optimalisatie en valt voor ons doel af. Na de lijst met zoekwoorden kritisch bekeken te hebben komen wij tot de volgende zoekwoorden waarmee we de eerste resultatenpagina van Google willen bereiken:

De overige termen zullen gebruikt worden in de content van deze site. Google associeert deze termen met onze hoofd zoekwoorden; dit verhoogt de kansen op een goede positie voor deze termen.

Uw website optimaliseren?

neem vandaag nog contact op