Zoekmachine optimalisatie

- de beste investering die u kunt doen -

Voorwaarden voor zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie een schot in de roos Zoals uiteengezet op de pagina website optimaliseren is de inhoud van een website van doorslaggevend belang voor een goede positie in de zoekresultaten. Toch is er een aantal zaken waaraan een website moet voldoen om het resultaat te maximaliseren. Deze zijn voor het merendeel niet zichtbaar voor de bezoekers maar wel voor de zoekmachines.

Omdat het bekende, meer of minder van invloed zijnde, factoren van zoekmachine optimalisatie zijn, zullen deze factoren op den duur meer een randvoorwaarde dan factoren van doorslaggevend belang worden. In beide gevallen blijft het belangrijk onderstaande punten in acht te nemen:

Zoakmachine optimalisatie, de plaatsing van zoekwoorden
Een zoekmachine bepaalt de inhoud van een website middels het lezen van de broncode. De positie van zoekwoorden kan in die broncode heel anders zijn dan de positie die op het scherm zichtbaar is. Het is in het kader vanzoekmachine optimalisatie van belang zoveel mogelijk relevante zoekwoorden hoog in de broncode te plaatsen.
Zoekmachine optimalisatie, zoekwoord dichtheid
Het in SEO land genoemde "keyword density" geeft aan hoe vaak een bepaald zoekwoord voorkomt op een pagina. Een natuurlijke manier van schrijven zou een dichtheid van tussen de twee en vijftien procent opleveren. Geadviseerd wordt om hier binnen te blijven. Voor de controle van de keyword density zijn er een aantal tools zoals deze: keyword density tool (link opent in een nieuw venster).
Zoekmachine optimalisatie en de Title
De Title tag wordt door zoekmachines nog altijd als zeer belangrijk beschouwd en is vaak in zijn geheel of ten dele zichtbaar in de zoekresultaten. Zowel voor de positionering in de zoekresultaten als voor de "klik attractiviteit" is het zeer belangrijke een goede title (lees keyword rijk) voor de website te maken.
Zoekmachine optimalisatie, Metatags
Alhoewel de invloed van de metatags behoorlijk is afgenomen speelt er een aantal voor zoekmachine optimalisatie nog altijd een belangrijke rol. Zinvolle metatags zijn; DESCRIPTION deze geeft aan waar de site over gaat. CONTENT-LANGUAGE geeft aan in welke taal de site is geschreven en ROBOT geeft aan wat de zoekmachine wel en niet mag spideren (lezen).
Zoekmachine optimalisatie, zoekmachine vriendelijke navigatie
Om er voor te zorgen dat een zoekmachine de gehele website kan lezen moet de site over een navigatie beschikken waar de zoekmachine mee overweg kan. Maakt de site gebruik van Javascript- of flashmenu's, dan is het raadzaam een op gewoon html gebaseerde sitemap te maken.
Zoekmachine optimalisatie, site valideren
De verwachting is dat zoekmachines in de toekomst kunnen valideren of een site voldoet aan de open standaarden van het World Wide Web Consortium (W3C). Het is dan ook aan te raden een site conform deze standaarden te maken, omdat dit waarschijnlijk een onderdeel zal gaan uitmaken van de zoekmachine optimalisatie.
Zoekmachine optimalisatie, Externe links
Een zoekmachine heeft er, net als een mens een hekel aan naar een doodlopende weg te worden gestuurd. Zorg er daarom voor dat alle externe links, die op de site voorkomen, ook werkelijk ergens naar toegaan. Naarmate de site ouder wordt kan het makkelijk zo zijn dat een site waarnaar u verwijst niet meer bestaat en de link dus verwijderd moet worden.
Zoekmachine optimalisatie, links naar de site
Links van andere sites naar uw site worden over het algemeen positief gewaardeerd door zoekmachines. De gedachte van de zoekmachines hierachter is dat als iemand naar uw site linkt het wel een goede site zal zijn. Het bekend worden van de importantie van "linkbuilding" en de misbruik hiervan heeft voor een verschuiving gezorgd in de manier waarop zoekmachines met deze zogenaamde "inbound links" omgaan. Over de rol van linkbuilding in website optimalisatie is veel geschreven. De SEO wereld is het niet op alle punten onderling eens. Over de volgende punten lijkt overeenstemming te zijn:
  • Goede links bevatten relevante zoekwoorden
  • Goede links hebben een wisselende ankertekst; een link die altijd precies hetzelfde omschreven wordt komt niet erg natuurlijk over.
  • Goede links komen van onderwerp gerelateerde sites.
  • Het zogenaamde "reciprocal linken", jij linkt mij ik link jou, doet de waarde van de link dalen.
  • Teveel links in een te korte tijd kan negatief werken. Voor zoekmachine optimalisatie is het beter om stapsgewijs links naar een site te verkrijgen in plaats van alles in een keer.
  • Een link naar een site kan nooit schadelijk zijn. Er wordt weleens beweerd dat een link naar een site van een zogenaamde "bad-neighbourhood site" gevolgen zou hebben voor een positie in de zoekresultaten. Dit is echter niet logisch; op die manier zou concurrentie uw positie kunnen beïnvloeden.

Uw website optimaliseren?

neem vandaag nog contact op